Sunday, July 3, 2011

Coming Home


Balik kampung ni sebetulnya seronok(especially bagi yg. ada kg. la)  kalau yang lahir2 dah kat bando mana ada kampung kan?.  Haku mulanya tak terlintas nak balik.  Serius! Tapi ntah macamna lepas subuh ari minggu ni tiba-tiba rasa nak balik membuak-buakla pulak.  Sambil jalan depan belakang pikir itu ini terutama bajet (bab ni terpenting bila nak gerak ke mana-mana) aku pun amik keputusan balik juga.

Aku offer Jri yang tgh. baring kat sopa.  Bingkas dia bila aku ajak.  Budak ni jarang tolak-sbb. kalau ikut pasti aku akan singgah diwarung teh dangdut yang dia suka tu.  Bila aku bagitau mem aku nak balik, tup! tup! dia yg. tadi tgh. selimut sedap2 nak ikut juga.

Terpaksalah haku tunggu juga.  Kul 7.45 haku mula bertolak.  Lebih kurang dua jam  dah sampai di kampung.  Hujan mulanya renyai kemudian lebat.  Macam tau2 perasaan haku yang agak pilu bila kenang hal mak yang susah sangat nak gi ke  umah anak2.. Smpai dilaman haku bagi salam.  Tak jawab, aku turun.  Haku ketuk pintu sambil jenguk2 dari celah dinding.  Mungkin ada kat dapur atau sedang baring2.  Tapi telahan itu semua meleset.  Pasti dia takda. 

Haku amik keputusan beredar.  Tujuan ke rumah Along nak tanya mak kat mana.  Hish! mak haku ni.  Pintu semua kunci tapi tingkap terbuka.  Risau gak aku di buatnya maklumlah dia tinggal sorang  (ada teman belah malam dengan adik lelaki aku tapi siang dia keja).

Dlm. perjalanan ke umah Along, ketika melewati umah makcik aku yang kat surau, mem tiba2 terpandang mak berdiri di muka pintu umah tu.  Rupanya dia ada kat umah makcik aku.  Katanya bosan kat umah tak ada kawan siang2buta ni. Sebab itu dia merayap ke umah tu.  Dengan makcik haku dapatlah dia bersembang2.  Haku pun terfikir kalau dah tua dan jadi macam dia nanti,macam manalah nak isi masa agaknya ya?  kau orang ada terfikir benda gini ke?  Kalau ada nak juga aku tau apa kau orang nak buat?

No comments:

Post a Comment