Saturday, July 9, 2011

Takhta Dan Rakyat Suatu Manifestasi

Bila terjadi demonstrasi diKL semalam, haku teringat peristiwa yg. hampir sama beberapa tahun lalu yg. agak hangat diperkatakan di negara Malaysiaku yang tercinta ini. Kalau demo kali ini berkisar pasal hal PRU yg. konon dikata tak telus, tapi peristiwa yg. berlaku pada 1992 itu berkisar seputar Akta Perlembagaan (Pindaan) 1993 di Dewan Rakyat. Ketika itu PM kita adalah Tn Dr. Mahatir Mohamad. Survival bukan di Tangan raja, kata Naib Presiden UMNO ketika itu, Dato' Sri Anwar Ibrahim. Itu antara kata beliau dalam akhbar U.Malaysia Rabu, 6 Januari 1993.
Isu kontemporer tentang istana dan raja-raja Melayu akan menyebabkan terbukanya lembaran baru perundangan, serta minda Melayu yg. selama ini berada dalam suatu kerangka adat dan feudalisme. Suatu kebudayaan baru yg. lebih adil, humanistik dan bersesuaian dengan agama diharap menjelma sebagai alternatif. Haku tak berhasrat mengulas ttg. demo yg. diadakan oleh mereka baru2 ini. Sejauh mana apa yg. mau digembar-gemburkan sebagai perjuangan mereka itu berjaya atau sebaliknya.
Sebagai antara pengarang Malaysia dan penulis(Haku bukannya pengarang cuma sebagai salah seorang peminat sastera saja)telah tertarik menulis sesuatu mengenai isu itu apabila Dewan Bahasa dan Pustaka(DBP)mempelawa para pengarang Malaysia memanifestasikan dan merakam apa saja karya dalam bentuk yg, kekal dalam sejarah persuratan bangsanya. Penulis diberi pilihan sama ada meluahkanya dalam bentuk puisi atau prosa yg. padat sebagai suatu perenungan,pendapat,sikap serta wawasan mereka terhadap isu kontemporer ini. Karya2 yg terpilih akan diantologikan dalam sebuah buku yg. menarik, menurut Anwar Ridhwan, Ketua Bhg. Sastera ketika itu.
Aku gembira bila dihubungi oleh pihak DBP mengatakan karya haku telah terpilih diantara ribuan karya yg. dikirim para penulis. Disamping honorarium haku turut dihadiahkan 2 buah buku yg.tak ada dijual di mana-mana kedai buku.

Kulit buku Takhta Dan Rakyat.


Puisi haku yg. terpilih.

No comments:

Post a Comment